Indlevering-vurdering-vejledning, ring på 86121295- Vores baggrund bliver din fordel!
24.07.25:
Irriterende opkald fra Norlys
Jævnligt bliver jeg ringet op fra et dansk nummer. Opkalderen taler engelsk og vil genanskaffe mine tabte midler i online trading. Ringer jeg tilbage til nummeret viser det sig at det er en Norlys kunde som genkender problemet men han afkræfter at have ringet til mig. Jeg synes at det er meget irriterende med disse opkald. Jasmin hos Norlys har telefonisk forklaret at det skal man finde sig i, de kan ikke gøre noget. Sludder og vrøvl, det bør Norlys stoppe, det koster sikkert penge. Og hvad så, kunderne skal ikke tolerere falske opkald.
J. Roed Radering, 32 x 30 cm., indrammet i passepartout bag glas.
Jørgen Roed voksede op i Ringsted. Han blev på Kunstakademiet bedste ven med Constantin Hansen, og sammen studerede de hos C.W. Eckersberg. De to kunstnere malede sammen maleriet Koret i Sct. Bendts Kirke i Ringsted i 1829.
I 1834 malede han som bidrag til en udskreven konkurrence om et maleri af en betydningsfuld bygning i Danmark først Frederiksborg Slot og Roskilde Domkirke som baggrund for en gade. I 1836 gik turen til Ribe Domkirkes indre, også til en konkurrence.
Disse konkurrencer var alle på opfordring af kunsthistorikeren Høyen, der jo ønskede, at kunstnerne dokumenterede nationalskatte fra Danmark og således var med til at danne hele den nationalromantiske selvbevidsthed.
I 1837 drog Roed til Firenze og Rom, hvor Constantin Hansen ventede på ham. De fortsatte til Napoli, Pompei og Pæstum.
Da Roed kom hjem blev han senere professor ved Akademiet til hans 79. år, men han udvikledes ikke længere i sit maleri.
Jørgen Roed er rigt repræsenteret på Statens Museum for Kunst. Desuden på øvrige danske museer.