Indlevering-vurdering-vejledning, ring på 86121295- Vores baggrund bliver din fordel!
10.04.25:
GRÅDIGHED
Danske mønter fra de tidligere møntserier er stadig gyldige. De burde kunne omveksles til gangbare kontanter i ens eget pengeinstitut. Desværre lader det til, at det står bankerne frit for at kræve utilbørlige gebyrer herfor. En kunde har i dag vist mig en sms fra Spar Nord, heraf fremgik det, at det ikke kunne betale sig. Spar Nord skulle nemlig have 1.200,- kr. i timen for at optælle hendes mønter. Kan det være statens trick, for at tilegne sig, en milliard ekstra i form af manglende indløsning af danskernes gamle mønter? Staten må jo tillade denne uhørte grådighed, eller er bankerne ikke omfattet af anstændighed?
Thule stationen blev oprettet ved Kap York den 19. august 1910 og ejet af den danske polarforsker dr. phil. Knud Rasmussen. Handelsstationen, der altså var privatejet, havde sit eget skib "Søkongen" og kunne ligesom Grønlands Styrelse kræve betaling for diverse forsendelser. Forsendelser til og fra Thule-distriktet blev betjent gennem Kap York stationens eget kontor i København (Rømersgade 3) og Langt de fleste forsendelser foregik med skibet, men det var muligt, gennem Grønlands Styrelse, at nå frem, via Upernavik, til Thule pr. hundeslæde.En ansøgning om tilladelse til at fremstille frimærker blev fremsendt og resultatet blev en tilladelse fra de danske myndigheder, der i brev fra Generaldirektoratet for Post- og Telegrafvæsen, dateret den 3. juli 1935, gav udtryk for, at der intet var at indvende imod udgivelsen af Thulemærkerne. Mærkerne kunne kun bruges til forsendelser fra Thule til København med den private dampskibsrute, der besejlede Thule én gang om året. Til videre befordring fra København måtte foretages yderlig frankering med danske frimærker.